Nyhtestablå

Ny utställning När larmet tystnar Pressmeddelande 2009-09-02

För 100 år sedan låg industrierna tätt i Nacka. Idag fylls de gamla verkstadshallarna med butiker, modecenter och kulturhus. En del av de gamla husen rivs. Nya hus byggs runt de gamla. Hur har denna omvandling gått till. Hur har olika aktörer sett på historien och använt sig av den? Och hur blev de gamla industrilokalerna plötsligt någonting hippt och eftertraktat? Detta är temat för Stockholms läns museums nya utställning ”När larmet tystnar”.

Områdena vi tittar på är Järla sjö, Sickla, Kvarnholmen och Nacka strand. Vi diskuterar kring omvandlingar, industrisamhället och vad som försvann när verkstäder blev kulturhus.
Utställningen tar sin utgångspunkt i ett projekt kring industrimiljöer i Nacka som länsmuseet arbetat med i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholm.

Längst ner på sidan finns en länk där du kan läsa hela pressmeddelandet.

PROGRAM
Under utställningsperioden arrangeras massor av spännande program, föreläsningar och stadsvandringar, som knyter an till utställningens teman. Flera av dem är samarrangerade med Nacka hembygdsförening. Mer information om alla program finns i kalendariet här på hemsidan.
Gå till kalendariet

PRESSBILDER