Besöksmål
Hovsjö / Saltskog
Scania och Astras bostäder för arbetare. I Södertälje, liksom i många svenska städer, expanderade industrin kraftigt under efterkrigstiden och nya storskaliga bostadsområden byggdes.
De två stora Södertäljeföretagen Astra och Scania expanderade kraftigt under perioden och anställde flera människor som behövde bostäder. Företagen engagerade sig i bostadsbyggandet och hade egna bostadsförmedlingar. Att kunna erbjuda en bra bostad var ofta en förutsättning för att kunna rekrytera personal i en tid då bristen på arbetskraft var stor.
Bostadsbrist
Från 1945 fram till 2000 ökade Södertäljes befolkning från ca 20 000 innevånare till omkring 80 000. Få svenska städer har genomgått ens sådan expansiv industriell utveckling som Södertälje. Södertälje liksom andra växande industristäder drogs under efterkrigstiden med en stor bostadsbrist. Under 1960-talet blev bostadsbristen akut. Den snabba befolkningsökningen medförde att många nya bostadsområden uppfördes kring Södertälje, många i samarbete mellan kommunen och Södertäljes storföretag.
Bostadsbyggande i Södertälje under efterkrigstiden
Redan under första världskriget hade ett antal företag, bl a Scania, gått samman med staden och bildat ett bostadsbolag, AB Bostäder i Södertälje, som skulle bygga arbetarbostäder. År 1948 bildades det allmännyttiga bostadsföretaget Telgebostäder som kom att ta över byggandet i stadens regi. De stora industriföretagen var mycket viktiga för Södertälje och kommunen har på olika sätt försökt tillgodose företagens behov, inte minst när det gällde efterfrågan på bra bostäder. Staden gav stort utrymme åt enskilda företagare, som producerade lägenheter i samarbete med de större industriföretagen, i första hand Scania och Astra.
Under senare delen av 1940-talet uppfördes ett antal nya områden, däribland Fogdetorpshöjden och Viksäng. På 1950-talet byggdes stadsdelsområden som Grusåsen, Rosenlund och Mariekäll. Under 1960-talet kom nya stadsplaneideal och ett nytt formspråk kom att prägla bebyggelsen. Storskaliga byggnadsvolymer uppfördes i en snabb och rationell byggnadsprocess som en del av miljonprogrammet. Telgebostäder, Riksbyggen, HSB samt ett antal privata byggherrar, däribland Berg & Björhäll, Lundbergs samt Diös var de aktörer som kom att dominera byggandet av bostäder under rekordåren. Exempel på 1960-talets miljonprogramsbebyggelse i Södertälje är Västergård, Brunnsäng, Karlhov, Ronna, Geneta och Saltskog.
”Industrigruppen”
Både Scania och Astra ingick under den mest expansiva perioden mellan 1940-talets slut och in på 1970-talet i ”Industrigruppen” som bestod av ett antal industriföretag. Från det allmännyttiga bostadsstadsbeståndet kvoterades lägenheter till ”Industrigruppen”. Vid början av 1950-talet gick ca 20 procent av stadens lägenheter till anställda vid företag i ”Industrigruppen”. De anställda fick lägenheterna genom sina arbetsgivare och om de slutade kunde ”Industrigruppen” säga upp kontrakten.
Egen bostadsförmedling och blockförhyrning
På 1950-talet inrättade både Scania och Astra egna bostadsförmedlingar. Under 1960-talet etablerade Scania och Astra ett omfattande samarbetet med flera privata byggherrar för att få tillgång till fler lägenheter. Företagen blockförhyrde, d v s hyrde hela lägenhetsbeståndet till sina anställda mot att de ställde upp med bankgarantier för byggandet av husen. Denna form av samarbete hade Scania med Diös, som byggde stora delar i Ronna. I Västergård och Saltskog byggdes delar av Berg & Björhäll och Lundberg för s k blockförhyrning.
Tomter till radhus och villor
Företagen har under åren också köpt upp mark i staden och låtit bostadsföretag uppföra radhus och villor som de anställda fick möjlighet att köpa. Exempel på ett sådant bostadsområde är Lina. Scania ställde upp också med borgensförbindelser och lån åt anställda som ville bygga egna hem. Områden som vuxit upp på detta sätt är bl a Vibergen och delar av Bårstafältet.
Lägenheter uppförda av Scania i egen regi
Scania har byggt ett fåtal lägenheter i egen regi. År 1946 byggde Scania tre hus med ungkarlslägenheter i Viksängen och Stora Kvarnberga. Och år 1954 uppförde det helägda dotterbolaget AB Dure ett bostadsområde vid Linnégatan i Mariekäll. Området ritades av Backström och Reinius och kom att bebos enbart av Scaniaanställda.
Lisa Sundström, 2009
Litteraturtips och information
Hanna Gelotte, Eva Dahlström Rittsél, Anna Ulfstrand, Nästa hållplats Södertälje, Stockholm 2006