Besöksmål
Hagalund
Hagalund i Solna är ett spännande område. Här finns gammal historia, nya berättelser, pittoreska villor, majestätiska hus, betong, grönskande gårdar, dance hall och hip hop.
Blåkulla - En miljon bostäder
År 1964 beslutade Sveriges riksdag att en miljon bostäder
skulle byggas på tio år för att höja bostadsstandarden.
Projektet kom att kallas miljonprogrammet.
Arkitekturen var enkel men standarden hög. En tredjedel
av husen som byggdes var höga smala skivhus, en
tredjedel var lägre flerbostadshus och en tredjedel var
småhus. På bara nio år var målet uppnått!
Åtta höghus
Hagalund kom att domineras av åtta jättelika ljusblå
flerfamiljshus som gjort området känt under namnet
”Blåkulla”.
Byggnaderna är 100 meter långa och 14 våningar höga.
Husen stod färdiga 1973 och ritades av arkitekterna
Ragnar Westin och Stefan Szejnman. Visionen var att
husen skulle upplevas som gigantiska atlantångare i
färd mot ett nytt modernt samhälle där människor
skulle bo med ljus, luft och grönska. Fasaderna med
sina karakteristiska blå plåtkasetter som skiftar i himlens
färg och de jordfärgade glaserade klinkersocklarna
utfördes av Bo Ahlsén och Lars Abrahamsson.
Husen rymmer sammanlagt 1800 lägenheter. Tanken
var att husen skulle rymma fler invånare än gamla
Hagalund, men så blev inte fallet. Som mest bodde
ungefär lika många människor i gamla Hagalund.
Miljön
Landskapet planerades av Riksbyggen. Husen står parallellt
i två rader på varsin sida om Hagalundsgatan.
Mellan husen finns trafikfria gårdar och under husen
finns garage. Över lokalgatan leder gångbroar som förbinder
den norra och södra sidan. De boende skulle på
detta sätt slippa trafik och transporter invid bostäderna
men ändå ha kommunikationerna på nära håll.
Skivhus och lamellhus
Byggnaderna är av typen skivhus; de har fler än fem
våningar i en långsträckt byggnadskropp och har hiss.
Skivhusen är uppbyggda som bokhyllor, där man placerat
ut fönstersättningarna i olika lägen. Om man tittar
närmare ser man att fasaderna är olika. Gula hus av
typen lamellhus finns i området som kallas Kyrkbacken.
De uppfördes i mindre skala under samma tid och av
samma arkitekter. Det som skiljer lamellhus från skivhus
är antal våningar och att lamellhus saknar hiss.
Båda hustyperna har flera trapphus och byggdes ofta i
klungor om flera likadana hus.
Nationellt betydelsefulla
När Blåkulla uppfördes opponerade sig folk över den
stora skalan. Idag betraktar vi huskropparna som majestätiska
landmärken, av högt kulturhistoriskt värde och
av nationell betydelse.
Kvarteret Odin
I slutet av 1800-talet fanns det bara ett hus här,
ett litet torp från 1700-talet med namnet Haglund.
Det var innan överste A. Amundsson och tomtexploatör
C. J Smith köpte hela Hagalundsberget. Marken
styckades till 70 tomter och redan efter ett år var 50
tomter sålda. Tomtägarna fick bebygga sina tomter
som de ville. De enda kraven var att husen skulle
stå 4,5 m från huvudgatan och ha en brandvägg om
byggnaden nådde tomtgränsen. Många av tomtköparna
var konstnärer och hantverkare. Det var vanligt
att de hjälpte varandra att bygga och utsmycka husen
i Hagalund. Husens utformningar blev variationsrika
och arkitekturstilar blandades friskt, vilket gav en
trivsam mångfald. Även funktioner som gatubelysning
och vattenförsörjning byggdes med egna medel.
Eftersom det rådde stor bostadsbrist byggde de
flesta tre hus på vardera tomt för att kunna hyra ut.
I nästan varje hus placerades affärslokaler som vette
mot gatan.
De halva husens stad
Hagalund fick en egen tågstation redan 1895 och vid
sekelskiftet 1900 hade Hagalund 2500 invånare.
Nya byggregler fastslog att mer hållbara material skulle
användas vilket gjorde att husen, liksom brandväggarna,
växte i storlek. Hagalund kom att kallas ”de halva husens
stad” p g a de stora brandväggarna. Efter andra världskriget
beslutades om totalförbud för byggnation p g a
överbefolkning och samhället började förfalla.
Rivning
Trots stora protester revs nästan alla de äldre husen
här på 1960-talet. De ersattes med moderna skivhus
och ett helt nytt gatunät. Kvar av det gamla Hagalund
finns kvarteret Odin och ytterligare ett par hus.
Olle Olsson (1904-1972)
Konstnären Olle Olsson gjorde upproret mot rivningarna
av gamla Hagalund vida känt. Det är hans förtjänst att
ett fåtal hus finns kvar. Det turkosa huset byggdes av
Olle Olssons morfar Carl Brolin, men det färgsattes av
konstnären själv. De gula husen intill hyrdes av Sadelmakare
Öberg och där står en typisk brandvägg kvar.
I det röda huset bodde ”Krans-Johansson” som band
kransar till Norra kyrkogården. Han hyrde ut till boxare
Harry Persson, som boxarskulpturerna i Hagalund är
inspirerade av. Över gatan från Olle Olsson-huset kan du
bland annat se att färghandelshuset och den gamla tågstationen
finns kvar.
Konstpromenad
Vimpeln, 1972 - Björn Erling Evensen
På en dold platå mellan husen på Västra vägen står
tre järnmaster. Topparna pryds av rostiga skrotfynd
från gamla Hagalund; en flaggknopp, delar av järngrindar
och butiksskyltar. Sakta vittrar delarna bort
men masterna står kvar och utmärker platsen.
Till minnet av en stad, 1972-77 - Karl Göte Bejemark
Skulpturgruppen i brons kan tolkas som en hyllning
till gamla Hagalund och som en del av konstnärens
egen historia. Idén fick Bejemark när han i början av
1970-talet hittade delar av nedrivna trähus. Några
delar användes till minnesmonumentet: Porten vid
parkens ena sida och verandan på dess andra sida är
avgjutningar av träbebyggelsen. Det lilla huset, som
också är ett fågelbord, symboliserar husens snickerier.
Loket påminner om lokstallarna som en gång i tiden
låg i området, där han själv arbetade en tid. Andra
överföringar uppstår när han placerar dåtidens lokala
rikskändisar som Olle Olsson vid staffliet och boxaren
Harry Persson, bredvid milstolpar i sin egen karriär.
Bejemarks inträdesprov till Konstakademien var den
kvinnliga överkroppen och älgen var det sista han gjorde
på skolan. Älgen kan ses som en symbol för hur skog
och djur fick ge vika för väg- och husbyggande.
Tunnelbanan i Solna centrum, 1975-92 - Karl-Olov Björk och Anders Åberg
Den konstnärliga gestaltningen i Solna centrums tunnelbana
visar älgen som symbol för naturen och stadsutvecklingens
konsekvenser. Konsten på stationen berör
ämnen som diskuterades när Hagalund omdanades;
glesbygdens avfolkning och miljöförstöring, vilket är
aktuella debattämnen än i dag.
Och penslarna börjar röra på sig, 2014 - Maja Sten och Tyra von Zweigbergk
När du närmar dig de bevarade villorna med snickarglädje
från 1890-talet, hamnar du plötsligt mitt i en
målning av Olle Olsson Hagalund. Konstnären älskade
sitt Hagalund så mycket att han tog med det i sitt
namn. Verket är en återgivning av konstnärens
signatur och titeln ett citat av Olle Olsson som konstnärsduon
stötte på när de forskade om honom. Den
är uppförstorad ca 14 gånger, i samma röda färg och
med placering längst ned på staketets högra hörn.
Verket fungerar även som entréskylt till Olle Olssonmuseet
och är en påminnelse om hur synen på den
bevarade kulturmiljön förändras över tid.
Fasadgestaltning, 1969-73 - Bo Ahlsén och Lars Abrahamsson
När de stora bostadshusen i Hagalund uppfördes fick
en arkitekt och en konstnär i gemensamt uppdrag att
konstnärligt gestalta fasaderna. Visionen var att husen
skulle upplevas som gigantiska atlantångare på färd
mot ett nytt modernt samhälle där människor skulle
bo med ljus, luft och grönska högt över bilarna. Höghusens
glaserade plåtar i blå emalj skiftar i himlens
nyanser och bryts av mot bottenvåningarnas jordfärgade
klinkers. Den konstnärliga gestaltningen binder
samman gaturummet och skapar en helhetsmiljö
som gör Blåkulla till ett miljonprogramsområde av
nationell betydelse.
Vattentornet - Tidstypisk nationalromantik
Vattentornets åttkantiga fasad i mörkbrunt Helsingborgstegel
har små fönster och mönstermurningar
som är inspirerade av medeltida arkitektur. Att blanda
olika historiska influenser är typiskt för den nationalromantiska
stilen och dominerade flertalet offentliga
byggnader under den här tiden. Tornet är utfört av
arkitekterna Ivar Tengbom och Ernst Torulf samt
vattenbyggnadsingenjör Helge Gustaf Torulf.
Ivar Tengbom blev senare en av dåtidens mest anlitade
arkitekter, känd bl a för Konserthuset och Tändstickspalatset
i Stockholm. Fortfarande är Tengbomgruppen
ett av Sveriges största arkitektkontor.
Hagalunds vattentorn var en av de första byggnaderna
i Tengboms karriär och efterföljdes av Högalidskyrkan
i Stockholm (1916-23) med två åttkantiga
torn i mörkbrunt tegel.
Sprängkraft
Innan Hagalundsborna fick vattentornet togs
vatten upp ur brunnar i samhället. Men när SJ (Stockholms
Järnvägar) sprängde för en ny tågtunnel
1908 kom grundvattennivån i området att sänkas.
Brunnarna sinade och under en tid fick invånarna
hämta sitt vatten i Haga källa. Arbetet med att bygga
Hagalunds vattentorn började 1 augusti 1911 och var
klart bara åtta månader senare. Pumparna till vattentornet
finns i rullstensåsen vid Frösundavik, fem
kilometer öster om Hagalund.
Från pumpstationen leder tryckledningen upp till
vattentornet på Hagalundsberget. Tillgången på
vatten blev så god att även Huvudsta samhälle
kunde ansluta sig till vattentornet på 1920-talet.
250 000 liter
I slutet av 1930-talet togs tornet ur bruk och vattenreservoaren
inuti tornet tömdes på de cirka 250 000
liter vatten som den en gång rymde.
Sedan 1940-talet har de särpräglade rummen med
högt i tak och ljusinsläpp från alla väderstreck använts
för kommunala sammanträden, fritidsverksamhet,
som konstnärsateljé och föreningslokal. Parken som
omger tornet ligger på 62 meters höjd över havet och
är en gemensam utsiktsplats året runt. Det sägs att
det är en plats från vilken världen ser Hagalund och
Hagalund ser världen.
Hagalunds kyrka - En av Sveriges få jugendkyrkor
Hagalunds kyrka är en av landets få jugendkyrkor.
Stilen, som internationellt också kallas Art Nouveau,
syns i den smala genombrutna tornhuven, spetsbågsfönstren
och de fina utsmyckningsdetaljerna.
Invändigt hade kyrkan ursprungligen en schablonmålad
jugendrosdekor på väggarna, men efter två
restaureringar, 1937 och 1965, är inredningen idag
mer sparsmakat funktionalistisk.
Byggd med bidrag från de boende
Kyrkan byggdes 1904 – 1906 på roteman Carl Alms
initiativ. Alm var intresserad av nybyggarsamhället
i Hagalund och köpte en tomt till kyrkan. År 1899
startade han en insamling som finansierade
kyrkobygget. Bidrag kom in både från den engagerade
församlingen och andra delar av staden och landet.
I samband med att den första grundstenen lades
murades en kista i metall, fylld med handlingar om
kyrkan, tidningar, silver och mynt, in i stenen och
ligger ännu i tryggt förvar under altaret.
Kändisarkitekt
Hagalundskyrkan ritades av dåtidens kände arkitekt
Otto Sigfrid ”Sigge” Cronstedt. Själv hann Sigge aldrig
uppleva den spännande kontrasten som skapades i
mötet mellan de storskaliga blå husen i Hagalund,
som stod färdiga 1973, och sin tidiga 1900-talskyrka.
Närmast kyrkan är byggnaderna i den så kallade
Kyrkbacken något lägre, vilket var ett medvetet drag
då området nyplanerades på 1960-talet, för att ge
kyrkan rymd och värdighet som samlingspunkt.
Kristi uppståndelse
Altartavlan skapad i gips föreställer kvinnorna vid
Jesu grav och Kristi uppståndelse och är skapad av
konstnären Carl Eldh. Eldh räknas som en av Sveriges
främsta skulptörer och var en av de mest anlitade
konstnärerna under hela 1900-talets första hälft.
Besök gärna Carl Eldhs ateljé som i dag är museum i
närheten av Hagaparken.