Mer om vår metod
Ett konstprogram med…
… elevernas förkunskaper som utgångspunkt
I vårt arbete tar vi utgångspunkt i elevernas egna intressen och förkunskaper. Detta innebär att traditionella konsthistoriska fakta får stå tillbaka inför frågor om konsten som maktmedel, statusförhöjare, minnesmärke och identitetsskapare. Vi diskuterar den offentliga konstens samhällsroll utifrån ämnen som eleverna känner till, exempelvis gatukonsten, Frihetsgudinnan i New York eller det nya minnesmärket över Astrid Lindgren.
… konstupplevelsen i centrum
Med konst på plats vill vi inspirera ungdomar till engagerande möten med konsten i deras närhet. Vi ger oss ut på en konstvandring då eleverna får reflektera över konsten i dialog med varandra och med vår konstpedagog. De ger sig in i en aktiv tolkningsprocess där deras egna referenser och erfarenheter fungerar som utgångspunkt. Det blir en upptäcksfärd i elevernas egen närmiljö då de får chansen att se konsten med nya ögon.
… ett kreativt kunskapsutbyte
Med Konst på plats vill vi undersöka hur den offentliga konsten skulle se ut om länets alla tonåringar fick bestämma. I en kreativ workshop jobbar eleverna fram sina egna idéer för offentlig konst och utsmyckning av platser de intresserar sig för i sin närmiljö. De som vill får sedan visa sina skisser i ett galleri på Stockholms läns museums webbplats. Att jobba kreativt och skapande ser vi som ett sätt att fördjupa konstupplevelsen.