Nyhtestablå

Bilden, platsen och Du

Kvarnbergsskolan, Källbrinksskolan, Vistaskolan 2009

Vilka platser är viktiga för unga i dag? Var vill de helst vara och vad betyder platserna i närområdet? Under projektet Bilden, platsen, du valde eleverna platser som var viktiga för dem på olika sätt. Under det första tillfället fick eleverna en presentation av platser som är viktiga ur ett musealt perspektiv. Platser med historia, konst, byggnader. Det handlar tex om platser som presenteras på museets webbsida Upptäck länet men också platser som är utvalda på världsarvslistan. Nästa steg var att välja en plats och sedan beskriva den. Med en mobilkamera begav sig sedan eleverna ut för att fotografera sina platser. Platsen beskrev de sedan i en text och förklarade varför de valt just den platsen. Vid det sista tillfället presenterade eleverna platserna för klassen och museets konstpedagog. Museets pedagog gjorde ett bildspel med elevernas foton och texter som presenterades i museets publika lokaler.

Omfattning: Källbrinksskolan åk 8 sex klasser, Kvarnbergsskolan åk 7 nio klasser Vistaskolan åk 7 två klasser. Två tillfällen/klass med tid för eget arbete i skolan (foto och skrivande)
Pedagogisk mederkan: Konstpedagog

Min plats är en klippa vid sjön Trehörningen. Det är oftast ganska lugnt på platsen, men på somrarna så brukar det vara folk där. Man brukar bada och grilla på platsen. Jag tycker det känns lugnt och tryggt på min plats. Man brukar höra fåglarna kvittra där. Skogen bakom klippan är ganska tät, men just vid klippan så lyser solen på rejält. Jag valde den här platsen för att det är en lugn och fin plats där man kan umgås. När jag tog fotot så tänkte jag att jag ville få med sjön på bilden. Jag klättrade upp i ett träd när jag tog fotot för att få med hela klippan och ganska mycket av horisonten också. / Viktor åk 7