Nyhtestablå

Vikingatid och Medeltid och med animation

I samarbete med Mediapedagogiskt center i Järfälla

Fastebolsksolan i Järfälla, 2011, 2012

Projektet inleddes med ett besök i Järfälla kyrka då eleverna fick uppleva medeltiden på ett spännande sätt. Kyrkan är välbevarad med rötter i medeltiden men som byggts till i olika omgångar. De olika tidslagren är väl synliga och åskådliggör behoven av kyrkorummet under olika tider. Här finns flera medeltida föremål; en dopfunt, järnbeslag på den ursprungliga porten och en madonnaskulptur i trä. Vid nästa tillfälle besökte museets konstpedagog och kulturmiljöpedagog klasserna. Eleverna fick ytterligare fördjupning i vikingatiden och medeltiden genom att få se på och fundera över arkeologiska föremål från dessa tider. Föremålen utgjorde sedan grunden för en workshop där eleverna funderade över vem som kan ha använt dem och hur tillfället kan ha varit då föremålet användes. Under en lektion med bildvisning av Albertus Pictors kyrkomålningar reflekterade eleverna över målningarna utifrån en bildanalys. Med utgångspunkt i workshopen och de kunskaper eleverna tillägnat sig om vikingatid och medeltid skapade de sedan animationer tillsammans med mediapedagoger från Mediapedagogiskt center i Järfälla. Filmerna presenterades under en filmkväll på Folkets hus i Kalhäll.

Omfattning: Två klasser i åk 5. Två tillfällen med två pedagoger från Stockholms läns museum
Pedagogisk medverkan: Kulturmiljöpedagog, konstpedagog och mediapedagog.