Nyhtestablå

Goda gosse glaset töm!

En musikalisk afton hemma hos Olof Åhlström i april 1805
ABLMCD2. Gavs ut senhösten 2002

Vi är i bildhuggare Sergels sällskap på Melinskans kaffehus i Drottninggatsbacken. Vi ska just bryta upp för att tillbringa resten av aftonen i musikens och diktens värld hemma hos den alltid gästfrie kompositören, organisten, förläggaren och krigsrådet Olof Åhlström, i dennes hem på Norra Smedjegatan. Detta är upptakten till den spirituella stund som sångaren Johan Christensson, violinisten Sören Jansson och klaverspelaren Bernt Malmros erbjuder Dig att delta i! – så här 200 år senare.

Olof Åhlström, upptecknare och förläggare av Bellmans Fredmans Epistlar och Sånger (1790 och 1791), var även något av en ”svensk Schubert”. Wienarna har sin Schubert men Stockholmarna borde ta till sig sin Åhlström! Åhlström satte musik till dikter av Lenngren, Kellgren, Franzén, Valerius, Choraeus m.fl. – det blev 200 sånger på 20 år. Härmed skapade han den unika genre av nykomponerad visa, som jämte Bellmans utgör de självklara men bortglömda rötterna till den starka tradition, som vi idag kallar svensk visdiktning. Åhlström spred ny inhemsk och utländsk musik in i de stockholmska hemmen genom sina periodiska not- och diktutgåvor Musikaliskt Tidsfördrif (1789–1834) och Skaldestycken satte i musik.

Till skivan hör ett musik- och litteraturhistoriskt innehållsrikt häfte med fullständiga sångtexter och artiklar om Åhlström och dennes Musikaliskt Tidsfördrif och Skaldestycken satte i musik samt de sju tonsatta diktarnas korta biografier. En engelsk sammanfattning avrundar.

Skivan kan även köpas som box tillsammans med syskonskivan Vårt kön så föga det behöfver.

Lyssna på två exempel

Marche c-moll, Olof Åhlström, MT 1797:7 (2:04)
Bernt Malmros, hammarklaver

Goda gosse glaset töm, Frans Michael Franzén/Olof Åhlström, Sk III:bilaga, 1795 (3:35)
Johan Christensson, tenor & Bernt Malmros, hammarklaver