Stockholmskt 1700-tal
Ett musikaliskt strövtåg i det gustavianska Stockholm
ABLMCD1. Gavs ut 1996. Andra upplagan 2002.
Violinisten och konsertmästaren vid operan och Stenborgs Svenska Comiska Theater Johan David Zander tar oss med på i en musikalisk vandring i huvudstaden. Vi får bekanta oss med några kända musikprofiler i Gustav III:s Stockholm. Åhlström, Grenser, Vogler, Zander, Wesström, Naumann, Simson, Roman, Müller och Uttini. Alla var aktiva både som kompositörer och utövande musiker.
* Åhlström - mest känd som upptecknare och utgivare av Bellmans Fredmans epistlar och sånger.
* Vogler - upphovsman till den genom sekler populära hymnen Hosianna, Davids son.
* Naumann - kompositören bakom Gustav III:s ”historielektion” operan Gustaf Wasa.
* Roman - ”den svenska musikens stamfader”.
Musiken framförs av Pasticcio. Bernt Malmros, primus motor i Pasticcio, har hämtat musiken från originalmanuskript och tryck i Statens Musikbiblioteks och Musikmuseets samlingar. Pasticcio använder sig av 1700-talsinstrument för att vara tidens idé- och klangvärld trogen. En viktig ingrediens i ensemblens strävan att levandegöra musiken. Till skivan hör också ett musikhistoriskt innehållsrikt häfte med engelsk sammanfattning.
Skivan kan även köpas som box tillsammans med 1600- och 1800-talsskivorna.
Lyssna på två exempel
Johan Helmich Roman, Larghetto D-dur ur Svit d-moll (3:20)
Anders Berg, traversflöjt, Sören Jansson, violin, Bernt Malmros, violoncell och Ingvor Edhborg, violin
Johan Fredrik Grenser, Marche a-moll (orig. klaver), MT 1792 (2:24)
Anders Berg, traversflöjt, Sören Jansson, viola, Bernt Malmros, violoncell och Ingvor Edhborg, violin