Vårt kön så föga det behöfver
En musisk afton hemma hos Charlotte Cederström i februari 1808
ABLMCD3. Gavs ut årsskiftet 2003/2004.
Stämningar vid sekelskiftet 1800 speglade ur det kvinnliga perspektivet. Detta är en systerskiva till Goda gosse glaset töm som lyfter fram kvinnans värld genom texter av Anna Maria Lenngren och Charlotte Cederström. Olof Åhlström, två av hans döttrar - Charlotta och Carolina, samt den mångbegåvade Charlotte Cederström själv, står för musiken.
För framförandet står Ann Hallenberg, mezzosopran och Bernt Malmros, klavikord. Valet av klavikord som instrument på denna skiva är helt medvetet. Det var just sådana enkla klaverinstrument som gemene man kunde ha råd att skaffa sig. Klangen är spännande och oerhört suggestiv. Anns djupa känsla för denna epok hjälpte henne till ett enkelt och finstämt teatralt uttryck, som lyfter fram innebörden i de starka kvinnliga texterna – Lenngrens vassa och bitande ironiska och Cederströms mjuka och djupt självutlämnande.
Till skivan hör ett musik- och litteraturhistoriskt innehållsrikt häfte med fullständiga sångtexter och artiklar om Charlotte Cederström, Anna Maria Lenngren, kvinnorna kring Olof Åhlström och om det unika svenska klavikordet. En engelsk sammanfattning avrundar.
Skivan kan även köpas som box tillsammans med syskonskivan Goda gosse glaset töm.
Lyssna på två exempel
Kalaset, Anna Maria Lenngren/Olof Åhlström (3:09)
Ann Hallenberg, mezzosopran & Bernt Malmros, klavikord
Lifvets Vishet, anonym/Carolina Åhlström, Sk XV:12, 1807 (3:49)
Ann Hallenberg, mezzosopran & Bernt Malmros, klavikord