Mer om projektet
Stockholmsmusik genom tre sekler
Stockholms läns museum har producerat fem CD-skivor med nyinspelad musik från tre sekler. Det är ljudande nedslag i Stockholms musikmiljöer under 1600-, 1700- och 1800-talen – den period som föregår fonogrammets 1900-tal. En serie CD-skivor som frilägger och väcker till liv musik som utgör våra gemensamma musikaliska rötter. Musik som annars skulle ligga stum som glömda notmanuskript och tryck, brev och notiser i våra offentliga arkiv och privata hyllor.
1996 gav länsmuseet ut skivan Stockholmskt 1700-tal i efterdyningarna av de satsningar museet gjorde i det landsomfattande historieprojektet Den Svenska Historien åren 1993-94. Musikprojektet utvecklades och kom att omfatta en planerad utgivning på totalt fem skivor.
Omfattande forskning
Gemensamt för hela projektet är den omfattande forskning, som ligger till grunden för valet av repertoar till de olika skivorna. Den arkivforskningen har Bernt Malmros bedrivit kontinuerligt i över 30 år. Han har finkammat tillgängliga källor och på så vis skaffat sig ett personligt och intimt förhållande till dess innehåll. Att i praktiken också spela, studera in och torgföra musiken genom ett omfattande konserterande har varit en naturlig och bärande del av arbetet.
En del av denna praktiska forskning har burit frukt i denna skivserie, där idén har varit att lyfta fram pärlor ur den musikaliska miljö som 1600-, 1700- och 1800-talets stockholmare var en vardaglig del av. Det intressanta är att man då kan komma fram till ett helt annat urval av musik, än den som av olika anledningar fastnar och dröjer sig kvar och förändras i en genom seklerna slingrande tradition.
Viss musik som i vardagen ersätts av en ”modernare”, försvinner lätt ur det kollektiva medvetandet. Så har skett med de flesta låtar och dess upphovsmän. När det gått ännu längre tid, som i det här fallet, 100 år och mer, kan den glömda och överdammade musiken upplevas som oerhört fräsch, omedelbar och levande. Och som vi hoppas visa med den här skivserien, Musik genom tre sekler, nära och modern på nytt.
Urval – en ny historieskrivning
Att samtliga kompositörer som förekommer på skivorna levat och verkat, eller varit speciellt viktiga, i Stockholmsregionens musikliv, har givetvis varit det första och avgörande kriteriet. Viktigt har också varit att fokusera på musik i ett format som inbegriper ett fåtal musiker och som därmed kan ha spelats och sjungits i mer informella sammanhang – vi skulle kunna kalla det kammarmusik eller musik i hemmet eller musik i vardagen. De tre sekelskivorna har dock ändå rört sig i gränslandet mellan det ceremoniella/officiella och hemmiljön.
Musik i det riktigt stora formatet var inte så vanligt i föregående århundraden, även om det då och då uppstod konsertsammanhang där ett 100-tal musiker samtidigt kunde ställas på benen i Stockholm. Operan var, sedan tillblivelsen 1773, platsen för att visa upp de stora resurserna – dessa har av naturliga skäl inte varit tillgängliga i detta projekt.
Det har varit särskilt glädjande att med så få skivor kunna fylla så många luckor i den musikaliska svenska historieskrivningen och skivutgivningen. Många är de svenska kompositörer som här för första gången blivit dokumenterade på skiva. Inte minst har det kvinnliga inslaget, där det överhuvud varit möjligt, blivit väl representerat. Vi har därmed velat försöka oss på en delvis ny historieskrivning.
En speciell form av CD-bok
En alldeles speciell vikt har vi velat lägga vid CD-böckernas form och innehåll. Varje skiva ackompanjeras av en skriven guide där varje spår ingår i en berättelse. Styckenas följd utgör en dramaturgisk handling eller beskriver en innehållslig tematik. Dessa berättelser har Bernt Malmros utformat på basis av framforskade fakta. Ramberättelserna kan alltså ha inträffat vid den tid som beskrivs! – till exempel är stockholmvädret aprildagen 1805 för träffen hemma hos Olof Åhlström på Goda Gosse glaset töm en poetisering av väderjournalen förd vid Stockholms observatorium.
I varje CD-bok finns också biografier över de medverkande diktarna och kompositörerna, samtliga sångtexter liksom en engelsk sammanfattning. Även den samtida musik- och klangvärlden behandlas.
För den lyssnare som så önskar kan en ny dimension till den musikaliska upplevelsen hittas i samspelet mellan CD-bok och CD-skiva.
Många medverkande
Ett stort antal musiker, sångare och musikelever har medverkat på skivorna. Bland dessa kan nämnas Bernt Malmros - cembalo, klavikord, hammarklaver, violin, mm, Ann Hallenberg - mezzosopran, Johan Christensson - tenor, Sören Jansson - violin, Affetti Musicali di Stoccolma och många fler.
För att göra skivutgivningen ekonomiskt genomförbar har projektet vid flera tillfällen sökt medel från olika sällskap och stiftelser. Förutom pengar från länsmuseet har musikprojektet fått ekonomiska bidrag från Stiftelsen Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur, Kungl Patriotiska sällskapet och Mazerska Kvartettsällskapet. Flera församlingar, föreningar, institutioner, skolor m.fl. har ställt upp med inspelningsmiljöer eller på annat sätt bidragit till att inspelningarna kunnat genomföras.
Producenter för projektet har varit Ingvar Lundkvist, Stockholms läns museum och Bernt Malmros, musiker, arrangör och forskare.
Den som vill veta mer om projektet kan kontakta Ingvar Lundkvist på adress ingvar.lundkvist@stockholmslansmuseum.se