Nyhtestablå

Kläder 7 maj 2006 - 7 januari 2007

Se på dina kläder. Andra gör det! Utställningen Kläder handlade om vår relation till våra kläder och hur vi genom dem uttrycker vilka vi är eller vilka vi skulle vilja vara.

Vad säger våra kläder om vilka vi är? Vad händer med oss när vi byter kläder? Hur har de kläder vi köper i butiken egentligen tillverkats? Vilka gör dem? Vem köper? Vem betalar? Vad händer?

Kläder var Stockholms läns museums öppningsutställning för de nya lokaler i Dieselverkstaden. Den handlade om allas vår relation till våra kläder och hur vi genom våra kläder uttrycker vilka vi är eller vilka vi skulle vilja vara. En mängd berättelser om olika människors förhållande till sina kläder stod i fokus för utställningen. Kläder som förändring är någonting som särskilt lyfts fram - vad händer med mig själv när jag byter kläder, t ex när jag ska gå till jobbet?

Kläder utgår från samtiden och från ett etnologiskt och pedagogiskt perspektiv. Basen för utställningen är ett stort antal intervjuer med invånare i länet om deras förhållande till kläder som länsmuseets etnolog Anna Ulfstrand har genomfört.

Utställningen var uppbyggd kring ett tiotal stationer där besökaren mötte en mängd personer som berättar om sitt förhållande till kläder. Tanken är också att besökaren skulle lockas att lämna avtryck och kommentarer. Att göra själv är centralt i utställningen.

Utställningen har en ambition att lyfta frågor kring kläder som konsumtion. Tanken är också att manifestera den plats som länsmuseet nu befinner sig på, Sickla köpkvarter som är en av de senast tillkomna köpcentren i Stockholms län. I utställningen lyftes frågor om kläders produktionsvillkor utifrån ett samarbete med organisationen Rena Kläder. Syftet var att sprida information om kläders produktionsvillkor ur ett globalt perspektiv kopplat till den lokala marknaden samt vad den enskilde individen (besökaren) kan göra för att förbättra produktionsvillkoren.

Under den period Kläder visas i länsmuseets lokaler fanns en satellit av utställningen i Sickla galleria. I satelliten ställs tankeväckande frågor och påståenden om kläder.

Det pedagogiska perspektivet genomsyrade produktionen från början. Kläder präglades av ett aktivitetstänk där besökaren på ett lustfyllt och stimulerande sätt kunde ta del av utställningens olika stationer. Särskilda pedagogiska program togs fram för utställningens huvudsakliga målgrupper, 13-18 år samt 65+. Därtill prövade vi att överlämna en del av utställningen till självständigt gestaltande av en annan målgrupp, en grupp av kvinnor med utländsk bakgrund från Fisksätra. Under ledning av Rebecka Walan som är pedagogiskt ansvarig för utställningen genomför de ett projekt kring kläder utifrån utställningens frågeställningar.

Formgivare för utställningen: Birger Lipinski, Birger Lipinski Formgivning & Inredning.
Utställningsproducent: Ebba Gillbrand, Stockholms läns museum.
Fotograf: Mattias Ek, Stockholms läns museum.
Utställningstekniker: Bosse Åström, Stockholms läns museum.