"Man blir rånad på Henkan" En fotoutställning om identitet och fördomar

Visas 10-25 november 2012.
Obs förlängd visningsperiod, visas tom 6 december 2012.

Barndomsvännerna Sakina, Mimmi, Jessica och Clara har vuxit upp till llsammans på Henriksdalsberget. Efter att ha gått grundskolan ihop splittrades de och hamnade i årskurs 7 på Samskolan i Saltsjöbaden och Ekliden i centrala Nacka. Det var då de för första gången fick möta och reflektera över fördomarna om det "farliga slumområdet" som varit deras trygga hem hela deras liv. En bild som de inte kände igen och som nu har resulterat i detta fotoprojekt. Med hjälp av Fritidsgården Glada Henkan och fotografen Saga Berlin har de fyra vännerna skapat en utställning som tar upp frågor om bilden av Henriksdalsberget i resten av kommunen men också om den direkt medärvda identiteten som ”henkanbarn”.

Fotografierna återspeglar direkta citat om Henriksdalsberget som fotograferna har mött bland vänner, skola och media. "Man blir rånad på Henkan" är en fotoutställning som handlar om hur tonåringar i nacka själva upplever sin närmiljö.

Utställningen är skapad av Sakina Rachid, Mimmi Thalin, Jessica Holmberg, Clara Sjöberg i samverkan med fritidsgården Glada Henkan. Utställningen är producerad i samarbete med Stockholms läns museum och visas i anslutning till utställningen Äntligen vuxen!? som visas på museet tom 13 januari 2012.

Man blir rånad 1 "Man blir rånad på Henkan."

Man blir rånad på Henkan 2 "Henkan är ett tattarställe fullt med idioter."

Man blir rånad 3 "Man kommer aldrig därifrån."