Nyhtestablå

Mer om "Ett annat liv"

Sedan Stockholms läns museum fått nya lokaler i Dieselverkstan i Nacka har vi för första gången i museets historia fått möjlighet att möta vår publik i spännande och väl tilltagna utställningslokaler. Vår fasta utställning berättar om historien under tiotusen år i det som idag är Stockholms län. Men istället för att låta epoker och årtal bli stommen i berättelsen har vi valt att låta tio människors verkliga liv spela huvudrollen.

Centrala teman i Stockholms historia
Vi har valt dessa berättelser utifrån några teman som vi tycker är centrala i Stockholmstraktens utveckling. Det första är att de liv vi berättar om har levts i tider som på olika sätt markerar viktiga brytningsskeden i den här regionens utveckling. De epoker man brukar använda sig av, som t ex vikingatid eller medeltid, får sitt innehåll i utställningen genom den röda tråden i de olika levnadsödena. Det kan handla om jord och makt under övergången mellan vikingatid och medeltid eller om den andliga makt kyrkan kom att utöva senare under medeltiden. Men själva tiden, de tiotusen år som förflutit mellan den äldsta och yngsta av våra berättelser, är också ett centralt tema. Vad skiljer och vad förenar stenålderns säljägare från de människor som på 1990-talets sökte sig till Stockholmsområdet på flykt undan krig och förföljelse? Vad är tidsbundet och vad är oberoende av historiens olika skeden?

Platsens betydelse
Ett annat tema är platsens betydelse för den enskilda människan och vilka spår de levda liven lämnat där. I flera av berättelserna är platserna också förknippade med drömmens om ett bättre liv. Stockholmsområdet har under lång tid lockat människor från när och fjärran, både från andra landsändar men också från andra delar av världen. Alla innevånare i Stockholms län har, i vår tid eller tidigare, flyttat hit. Någon har någon gång fattat beslutet att flytta. Vilken roll spelar platsen för vårt identitetsbygge och hur manifesterar vi oss på dom platser där vi lever våra liv? De spår vi lämnar efter oss speglar den roll och den makt vi haft i vår samtid. Spåren efter vissa liv är svåra att upptäcka, efter andra är de mycket tydliga. Ofta har personer med makt och inflytande ett mycket medvetet förhållande till de spår man lämnar efter sig. Vare sig det är fråga om runstenar eller herrgårdsbyggnader är syftet att leva kvar hos kommande generationer.

Kom ut i landskapet
De tio levnadsödena innehåller alla berättelser om platser utanför museets väggar. Det variationsrika landskap som omger Stockholm är egentligen vår bästa utställning och därför mest värd ett besök. Vi hoppas att utställningen i våra nya lokaler ska locka till att upptäcka den fantastiska del av landet som Stockholms län är. I utställningen och på webben får du många tips om var och hur du kan se alla de spännande platser som våra tio levnadsöden berättar om.
Under rubriken "Upptäck länet" kan du läsa mer om länets spännande platser och få tips för utflykter.
Klicka här för att komma till "Upptäck länet"

Formgivare för utställningen: Samir Alj Fält.
Utställningsproducent: Mats Vänehem, Stockholms läns museum.
Fotograf: Mattias Ek, Stockholms läns museum.
Manus: Magnus Ljunggren
Grafisk form: Söderhavet

slm_utställningsmontrarNY En av montrarna när utställningen visades på museet.