Nyhtestablå

Tapeter 1600-tal (Barock)

På 1600-talet, under stormaktstiden, var det främst adelns och borgerskapets som hade råd att dekorera sina statusbyggnader. Mycket av interiören målades, men det var även vanligt att väggar, bord, andra möbler och ibland även golv täcktes med ”tapeter”. Det var då fråga om bemålad textil väv, men ibland även gyllenläder. Tekniken har funnits sedan 1600-talet och användes i första hand till möbler. Gyllenläder är förstås väldigt exklusivt och man hittar dem främst på slott.
 
Det gyllenläder som finns i Sverige är huvudsakligen tapeter av rektangulära stycken, så kallade mönsterrapporter, om ca 55 x 75 cm, vilka sytts samman till hela väggfält med linnetråd. Själva tillverkningen består av bladsilver som sedan behandlats med pigmenterad oljefernissa. Mönstren följde barockens mode och utgjordes av blommor, frukter, mytologiska figurer och naturscener. Silverlädertapeter är väggbeklädnad av samma slag som gyllenläder, men med silverytorna isolerad mot korrosion med ofärgad fernissa i stället för gulpigmenterad.
 
Under 1600-talet kommer de första svenska tapettillverkarna. De gjorde främst så kallade stoft¬tapeter som sattes upp i herrgårdsmiljöer runt om i Sverige. Tillverkningstekniken som användes var stoftteknik på väv, vilket innebar att man skar ut mönstret i ett träblock som sedan doppades i linolja. Blocket trycktes därefter mot en linneväv som sedan beströddes med tygludd. Detta gav en velourliknande tapet.

AL



AN-16408 Välbevarad barocktapet från Sundby Gård.